Hitaammin kuin Eliud Kipchoge

 


Ripeällä aamulenkillä, hitaammin kuin Eliud Kipchoge, mutta varmasti nopeammin kuin Sauli Niinistö, Vladimir Putin tai Vladimir Mihailovitš ("Kirill") Gundjajev.

Pidän juoksijaa suuremmassa arvossa kuin ketään sotapropagandan esittäjää ja johtajaa rintaman millä tahansa puolella.



Olen ollut suorastaan sanottuna pettynyt, mutta muitakin adjektiiveja voisi poimia, kun olen kuunnellut ja lukenut aivan viime päivinä Venäjän osittaisen liikekannallepanon johtajien ja propagandistien esityksiä. Samalla tavalla pettymys on aitoa, kun kuuntelen tai luen suomalaisia poliitikkoja.

Erityisen törkeää oli eilinen patriarkka Kirillin epäsaarna, jossa hän kirkollisen viran ja rakennuksen lumouksessa, kullatuissa vaatteissa ja helyissä väärensi kristinuskon. Hän väitti, että sotilaan kuolema valtionsa puolesta tuo anteeksiannon hänen kaikille synneille. Olen moittinut Pekka Haaviston epäsaarnaa keväältä. Yhtään suuremmin ei voi arvostaa patriarkkana esiintyvän miehen epäsaarnaa.

Tuon saarnan jälkeen patriarkkana esiintyvä henkilö kuuluu minulle samaan kategoriaan natsipropagandisti Göbbelsin ja Suomen sotapappien kanssa. Suomen sotapapit julistivat muinoin myös yhtälailla karmeaa uhripropagandaa, jossa sotilaan kuolema olisi ollut sovitusuhri taivasmatkaa varten. 

Jeesuksen Kristuksen sovitustyö on näin karmealla tavalla häväisty. Sitä häpäisyä tapahtuu myös rauhan aikana, kuten olen voinut lukea suomalaisten uudempien teologien kirjoituksia.

Nämä teologiset ja eskatologiset ajatukset olivat mielessäni tänään aamulla, kun juoksin aamulenkillä. Sielunvihollisen "teologia", joka hallitsee joka puolella, tietää pelkästään syvenevää pahaa niin Venäjällä, Suomessa, Euroopassa kuin Yhdysvalloissa.

Minun näkemykseni on - toivottavasti olen väärässä- että koskaan en pääse M60-sarjan juoksukilpailuihin. Valitettavasti yleensä olen aivan oikeassa. Tällä kertaa ydinaseiden sota räjäyttäisi meidän sivilisaatiot täällä. Taivasten valtakunnan juoksut ovat erilaisia, voittopalkinnoista se oikea ainoa on saavutettu. M60-sarjaa ei ole määritelty taivasten valtakunnassa.

Kommentit